Mina barns mat

Ja, mina barn får äta lördagsgodis. De får äta bulle när det bjuds på fika och de dricker lite läsk vid valda tillfällen.

Men det är just det: Valda tillfällen. Till vardags äter de ju riktigt bra mat så trots att vi alltid har min tidigare situation i bakhuvudet så tror vi inte på totaltförbud, dvs. måttlighet räcker gott för dem. (Våran 5-åring väljer ofta att spara en del av sitt lördagsgodis till nästa lördag tex.)

Det känns som ett klart bättre alternativ att de lär känna sin kropp och dess reaktioner på vad de stoppar i den istället än att skapa en massa förbud som inte behövs.

13 responses to “Mina barns mat

  1. Jag tycker du gör alldeles rätt…..förbud skapar oftast en nyfikenhet som kan göra det ”förbjudna” allt för lockande…..det är bra när de lär sig måttlighet från första stund…..livet är inte svart eller vitt….
    Tycker din nya blogg är jättefin….
    Tack för att du inspirerar mig och många andra…..
    Jag har också startat en egen blogg….mycket för min egen skull….för att dokumentera min resa…..Vill kunna gå tillbaka och läsa…Sen hoppas jag givetvis på att kunna inspirera andra också ……
    nenna31

  2. Femåringens beslut att spara godis känner jag igen från min barndom då hennes far gjorde samma sak och hans lillasyster tryckte i sig sitt på fem minuter. Hur är det med treåringen? 🙂

  3. Hej Anna
    Jag har följt dig rätt länge nu. Har själv startat en GI-blogg som du absolut inspirerar till. Jag behöver ha ”något” som kollar mig. Det får bli bloggen nu. Bra att du tar upp barnens mat. Tycker det är väldugt svårt att få dom äta grönsaker/bönor osv. Fullkorns pasta och basmatiris gillar dom i alla fall. Det kommer kanske med åren 🙂 / Katarina

    • Du kan prova om de tycker att det är roligare om de får skära grönsakerna själva? Kanske vara med och välja i affären? För min del har bloggen varit ett fantastiskt verktyg, både som en teraputiskt grej och för all glädje och energi jag får till tillbaka från er läsare! 😀

  4. Låter väldigt bra i mina öron!

  5. Tycker att det låter väldigt vettigt!

  6. låter som ett sunt val 🙂

  7. Låter väldigt förnuftigt. Finns det inte tillgängligt hela tiden så kan de ju inte äta det heller.

Kommentera

