Sagolikt vackert

I går gick jag och barnen en kort sväng genom skogen på vägen hem från förskolan och mitt i all vardagsstress så bara fastnade jag bara i det magiska sceneriet som den lilla skogsvägen bjöd på. Glittret från den isiga snön mot mörkret mellan granarna var verkligen något alldeles extra och jag kände mig för en sekund jämngammal med mina barn när glittret nådde hela vägen in i hjärtat.

Fram för fler sådan sekunder i livet.

27 responses to “Sagolikt vackert

  1. Hej!

    På Babyvärlden.se diskuterar vi just nu det här med vardagsstress och många aktiviteter för barnen. Gå gärna in och kommentera samt länka till era bloggar:

    http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/MinStory-Smabarn-behover-inte-en-massa-aktiviteter/

    Mvh
    Stefan Bergmark

  2. Hej Anna! Jag följde din blogg för ett par år sen då jag själv höll på med GI-metoden. Sen blev jag gravid och skippade diet helt och hållet (så klart). Tänkte nu börja köra lite igen. Vad är det egentligen för metod du använder dig av? Är det GI eller LCHF? Jag köpte en tidning för ett tag sen med en GI-bilaga där mycket av recepten bestod av mini-mjölk och lättcreme fraiche etc… Det jag minns för två år sen var att man INTE skulle använda lightvarianterna. Blev lite förvirrad… Det kändes som en sämre modifierad variant av viktväktarna och inte riktigt vad jag var ute efter. Nu lider inte jag av nån övervikt iofs utan vill bara ha bort lite gravkilon och äta sunt. Kul att återse din blogg i nyare tappning! Återkommer 🙂

    • Hej! Jag giller någonstans mittemellan! Jag äter mer kolhydrater, mest i form av grönsaker, än den gemene LCHF-aren men väljer alltid fullfeta produkter till skillnad från de flesta gi-are. 🙂 Du är så välkommen tillbaka!

  3. Fin blogg du har! Och en sådan bra kokbok du har skrivit! Toppen för alla oss nybörjar LCHFare som lätt fastnar i ägg o bacon ”träsket”. Visst är det gott, men man tröttnar efter ett tag 🙂 Men nu har jag en massa saker från din kokbok på veckomatlistan 🙂 TACK!

  4. äntligen hemma….fast det var ju underbart i London. Köpte 4 paket bacon och 2 paket smör, cocosolja och till barnen marmelad etc som inte är lchf. Hade smöret vid fönstret att de hölls svalt , hade inget kylskåp, suck. Har hittat ett annat trevligt ställe var man har ett litet kök i samma kvarté. Det var lite regningt i london men varmare idag än det har varit

  5. Hej!
    Härliga bilder du tar på maten… Vad använder du för kamera? Redigerar du bilderna ngt?
    Kolla gärna in min blogg om bla. luncher i Göteborg.
    /lunch på stan

  6. Hej Anna!

    Kommer du att komplettera denna blogg med dina recept från din gamla blogg?

    Jag tänker att den kanske läggs ner någon gång i framtiden och då försvinner den fantastiska källa till god mat. Jag har för övrigt köpt din kokbok, men gillade recepten bättre på bloggen (trots att flera är samma). Jag gillar enkelheten i dem och framför allt att det inte fanns några mängd angivelser på ingredienserna. Det lämnar mer kvar till fantasin.

    Jag har nu lyckats gå ner ca. 12 kg sedan slutet av september då min resa började tack vare inspiration från dig. Känns fantastiskt att komma i gamla för små kläder, men det är en bit kvar. Helst skulle jag vilja gå ner 6-8 kg till och då kommer jag väga mindre än jag nånsin gjort i vuxen ålder. Men för första gången känner jag att det är möjligt. För första gången känner jag också att det inte är någon brådska. Nu när jag gått ner så pass mycket så får resten ta den tid det tar.

    Fast jag är livrädd och full av ångset varje gång jag väger mig. Jag vill INTE gå upp!!! (Det finns ju vissa som inte går ner av kosten utan snarare går upp istället. Och jag vill inte vara en av dem.)
    Med tanke på ditt förra inlägg så är det precis så jag känner mig när vågen visar på plus jämfört med förra vägningen. Jag har också märkt att huden känns annorlunda vissa dagar i månaden. Ibland känns den relativt fast och ibland sladdrig och fladdrig. Kan det ha med ägglossing/mens att göra??

    Huvudsaken är att dessa dagar går över och att de inte kommer för ofta. Och att du/jag och alla andra får fler av de dagar som du beskriver ovan.

    Kram Jenny

    • Jag lovar att den andra aldrig kommer att förvinna utan att de recepten kommer över hit!
      Jag får skäll ibland för att recepten inte är tillräckligt detaljerade, jag själv tycker att jag hittat en ok medelväg för jag tycker också att det ska finnas utrum för personligt tycker och smak!

      Åh, snälla ge kroppen andrum, ingen vågångest mera. Så länge du vet att du äter lago mycket mat, dvs du äter långsamt och njutningsfullt och tills du är nöjd, inte mer så kommer vågen ändå att vara snäll i slutändan. Släng in den i en garderob och ta fram den en gång i månaden istället. Det reducerar åtminstånde ångesttillfällena och du har nästan garanterat ett finfint resultat! De som går upp av den här maten tror jag glömmer bort att lyssna på kroppen. Man kan ju förstås inte äta mer än vad man behöver utan att gå upp i vikt, skillnaden ligger i att med den här maten är det för sockerkänsliga mycket lättare att känna av när det är lagom mycket mat i magen!

  7. Tack.
    Kokboken har jag, men där har jag än så länge tittat dåligt.
    Nu skall jag göra det. en otroligt fin kokbok måste jag säga.

    Du är enastående duktig, tycker jag .
    Mvh Ann- Mari

  8. Hej, vilken fin blogg du har! Ren och med fina bilder och trevlig text!
    Jag såg receptet på ditt ”korvtorn” och undrar vilken sorts korv du brukar använda utifrån GI-tänket.

  9. Ja i dag undrade någon när jag skulle fettsuga mig ,elelr ta en fettspruta mot min mage.Är så trött på dumma kommentarer.Det tar alrig slut.När jag var smal hörde jag aldrig någon klaga.

  10. Ja verkligen helt underbart. Hur kallt det än må vara ute så är hjärtat varmt och harmoniskt. Det är sånt fantastiskt land.
    Helena

  11. Ja Anna – denna vinter har bjudit på så fantastiskt mycket vackert. Jag njuuuter!
    Så många fina stunder.

    Varma o soliga hälsningar!

  12. Ditt recept på Lökcheesecake var hittar jag det, jag tycker jag har letat överallt men hittar den inte.

  13. Ja, även om det är kallt som attans så är det så himla vackert när det glittrar så många diamanter i naturen 😀

  14. Det låter verkligen underbart! Det är härligt att fånga ögonblicken! Mindfulness!

Kommentera

