Miniguide till min kost

Tanken bakom min mat är alltid att hålla suget efter fel mat borta. Fel mat är mat med alltför mycket kolhydrater för det får min kropp att gå upp i högvarv och startar en mycket svårbruten jakt på mer kolhydrater. 

 Rätt mat är halva delen av min viktresa, andra hälften är att känna efter hur maten påverkar mig och vad som är rätt mängd för just den måltiden.

Rätt mat för mig är bla:

Livsmedel med högt proteininnehåll:

Kött i alla former, fisk, kyckling, ägg, keso, skaldjur.

Smör, olivolja, och vinäger. Inte margarin

Alla slags bladgrönsaker, broccoli, blomkål, rättika, brysselkål, aubergine, squash, paprika, gröna bönor, spenat, sparris och vitkål.

Sådant som jag äter utan dåligt samvete men håller lite koll på mängden av:

Ost, grädde, cremefraiche, filmjölk, tomater, oliver, korv, rött vin, salta nötter.

Sådant som jag äter men med ännu lite mer urskiljning:

Rotfrukter, uppkokt och kyld potatis, bröd gjort på surdeg och med hög andel hela korn, frukt, majs, mörk choklad över 70% kakao, sushi, , bönor av olika slag, frukt, osötad jordnötssmör, öl.

Det jag undviker helt: I princip allt som innehåller socker i någon större mängd, dvs. godis, chips, kakor, vitt bröd, pasta, potatismos, jasminris, couscous, cornflakes, riskakor, knäckebröd, popcorn, risnudlar, juice.

 

40 svar till “Miniguide till min kost

  1. nu ploppade det upp nårga frågor i mitt huvud här. hoppas du kan svara! Varför är tomat på listan som du ”håller koll på”? tomat är väl hur bra som helst? även bönor och rotfrukter är väl ”bra mat”? och varför underviker du knäckebröd helt, det är väl det ”bröd” som är bäst att äta om man nu ska äta bröd? tack för en inspirerande blogg 🙂

    • Tomat hänger med sedan i början, jag kan äta tomat men för att vara en ovan jordgrönsak innehåller den lite extra kolhydrater. Samma med bönor och rotfrukter. Ok inom gi, inte ok inom LCHFm, för mig; mitt emellan! Nope, knäcke går fort ut i blodet, prova att lägga en bit i ett glas vatten får du se hur fort den löser upp sig.

  2. hehe jo det är klart 🙂 Så en fråga till, det va hemskt vad jag frågar 😛 Är det lättare att gå ner med lchf metoden om man har mycket att gå ner? Jag har bara gått ner 1,5 kilo på två veckor medan mina kompisar, som har lite mer att gå ner, har gått ner 4 kilo på en vecka. Jag vill gå ner 3-4 kilo till men det vågen står stilla nu. Dom 1,5 kilona gick jag ner första veckan. Sen inget mer.

  3. hur mkt kolhydrater är mycket? Jag har köpt färdig räksallad. 7 g kolhydrater per 100 g. Är det mycket? Det är inget socker i.

  4. Om man ska hålla lite koll på grädde, creme fraishe och filmjölk så antar jag att jag måste hålla koll på gräddfil också, eller? Jag tycker att det är lättare att utesluta pasta, ris och sånt sålänge jag får ha en dressing till 😉

  5. Och en sak till 🙂 Är det inte bättre med vitt vin än rött?

  6. okej tack. Jag tänkte göra kycklinggryta idag och jag har en burk med uncle bens sån sweet and sour sås.. Får man äta den?

  7. Hej.
    Hur är det med majs? Är det inte högt gi på det?

    Mvh/Lina

  8. Tack för listan! Jag har länge stått still nu viktmässigt och inte fattat vad jag gör för fel. Men jag tror nu att jag får i mig för mycket grädde och cremefraiche. Ska ha mer koll på det. Du skrev inget om majonäs vad anser du om det? I princip har jag en klick (rågad matsked) till frukosten varje morgon. Kanske ska börja ransonera den oxå.
    // Erica

  9. Toppen lista! Har läst din blogg till och från ett bra tag och har sen ca 2 veckor börjat tänka lite mer GI med hopp om att jag ska slippa bada med min lilla bebis i vassen till sommaren istället för ute i havet ;-)Nu ska jag plöja lite av dina recept!
    Tack för toppen inspiration!
    Annelie

  10. Önskar jag kunde gör sammma sak !

  11. Hallojj ”syrran”!
    I slutet av listan hävdar du att du dricker öl sällan, men lite längre ner nyttjar du det aldrig……
    Förklaringen är väl att du är lite disträ eller….
    Hadetgöttsålängesåsesvi.

  12. Varför har du ”koll” på mängden tomater?

  13. Hejsan! Har hittat hit till din blogg. Wow vilken viktresa du gjort. Vilken härlig känsla det måste vara. Har börjat med lågkolhydratkost själv för ett par veckor sedan. Det känns bra tycker jag. Det finns ju lowcarb pasta, vad anser du om den?
    Jenny

  14. Mycket bra lista. Då vet jag vad jag ska handla mer av. Nästa gång det bär av till butiken

  15. Du har en blog award att hämta hos mig! Tack för din fina blogg. Kepp up the hard work!

  16. Tack snälla du!
    Såna här enkla guider är så bra. Man får ett hum om ”hela grejen” liksom!
    Varm kram och tack för att du har den här bloggen, den hjälper!
    Ida

  17. har du läst jillian michaels ”master your metabolism”? jag tycker den är bra. den går inte in på lchf-spåret men det är absolut back to basics som gäller och det finns många likheter!

  18. Hur ställer du dig till linser, quinoa, bulgur? Äter du det ibland?

  19. sushi säger du! går det bra med det riset? och har du koll på vilka restauranger som inte kokar riset med socker i vattnet o grejer. eller menar du göra egen??

    • För mig går de bra att äta suchi ibland. Jag vet inte varför det inte påverkar sötsuget egentligen med det riset men det kanske är för att det inte väcker det pyskolggiska suget? Det är så långt i från sött i smaken.

  20. Tack för en bra och lättförståelig sammanfattning! Jag har (bland annat inspirerad av dig) börjat 2010 med en sk. LCHF diet. Jag gör det för att i förlängningen hitta ett långsiktigt sätt att gå ner i vikt (och hitta balansen) men kortsiktigt för att hålla ner sockersuget i samband med rökstopp. Jag har nu låtit bli cigaretterna i två veckor och inte en enda gång har jag varit lockad att ta till småätande istället! Jag är övertygad om att det beror på kosten och är oerhört glad att jag har hittat ett sätt att äta som inte känns som en uppoffring. Dina recept är inspirerande och dina Keso-plättar är både mina och mina döttrars favoriter (perfekta att packa ned i ungarnas matlådor vid utflykter!) Stort tack och må gott (vilket är mitt ”mantra” för året – jag ska må gott!) NinaPX

  21. Kanon bra tips att ta efter…..kanske att jag känner mig mindre full med vatten om jag undviker dom sista raderna du skriver om här…

  22. Hej,

    Undrar var man hittar fiberhusk och mandelmjöl?

    //Mia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s