Lax med pesto, tacosallad och köttfärsgratäng

Salt, vitpeppar, pesto och en dryg kvart i ugnen så har man både middag och rester till en utsökt omelettefyllning till frukosten dagen efter.

Samma sak medfärsen till tacosalladen, den gör jag alltid extra mycket av så det räcker till en gratäng sedan. Jag tinar blandande grönsaker från frysen i en ugnsform medan ugnen blir varm och slår sedan på ett lager med köttfärs och sist gör  jag en äggstanning på 4 ägg och 3 dl gräddmjölk, salt och svartpeppar och slår på toppen. Efter ca 20 minuter i 175 grader har man en härlig och väldigt lättlagad middag!

11 responses to “Lax med pesto, tacosallad och köttfärsgratäng

  1. Pingback: Lax med pesto | Gradinskan

  2. Jag är pestonybörjare! Ge mig gärna tips på en god sort!!!

    //Petra

    • Jag kanske inte är så knusslig när det kommer til pesto men jag har hitills inte ätit någon dålig färdiggjord! Jag vet att jag gillar Barillas Gröna men det är verkligen superlätt att göra själv: Rosta ett par msk pinjenötter i torr stekpanna, lägg en kruka basilika och en vitlöksklyfta i en matberedare (eller använd en mixerstav,) mixa lite och tillsätt sedan 2 msk riven parmensan, 1 dl olivolja, en nypa salt och lite svartpeppar och mixa tills du får en röra. Den håller sig en vecka i kylskåpet.

  3. Hej Anna.
    Har följt din blogg från och till…nu undrar jag är du fortfarande lika pigg?Har du märkt av några biverkningar utav att inte äta kolhydrater?
    Går du fortfarande ner i vikt?Jag testade LCHF men magen sa ifrån,kan det vara övergående?Blev illamående bara av att titta på ett ägg…tyvärr…
    Mvh Camilla

    • När jag är noga med maten blir jag både extra pigg och går ner i vikt. Just nu är det annat som är viktigare i mitt liv än just viktnedgång. Du kanske skulle må bättre av mer Gi-inspirerad kost?

  4. Har funderat på att vill du inte dra ngra kurser på lchf ? Du skulle vara så himla bra på det Anna. Jag tror att det är mera efterfrågan än det varit förut.Det är inte så många som drar dessa kurses i sverige.
    Tänk på det snälla ; )

  5. Åh, lax och pesto är ju jättegott! Det var länge sedan, får bli att laga det i veckan. Jag har kört LCHF sedan i somras, men under julen släppte jag lite väl mycket på kolhydratintaget och SUGET kom som ett brev på posten. Nu har jag det jättetufft med att hålla mig från de där rackarns kolhydraterna 😦 Jag vet ju dock att suget försvinner igen bara jag härdar ut så nu är det till att ta ett krafttag med start imorse! (jag har dock lyckats gå ner kilona jag lade på mig under julen, men jag tycker suget är värre än övervikten just nu faktiskt!)

    Tack för inspiration!

  6. Jag brukar också göra pestolax. Brukar oftast lägga en hög färsk spenat i botten av ugnsformen först (så har man lite gott tillbehör till laxen sen) och ibland en klick creme fraiche uppe på peston. Lax är överhuvudtaget en oerhört lättlagad och god fisk och mina döttrar älskar fisk i denna form. Må gott! /NinaPX

  7. Låter smarrigt…..:) Ska pröva det där med laxen o pesto. Har nämligen en burk i skåpet o vet inte vad göra. Men nu fick jag ett bra tips av dig. Kram o ha en bra vecka.

Kommentera

