Spice up your life

Jag älskar kryddor, av alla slag. Kikade i skafferiet nyss och blev lite sugen på att räkna och kom fram till 30 olika burkar med rena smaker. Det är ju så himla roligt att prova nya kombinationer. Gamla vardagsrätter blir som nya med andra kryddor. Ta bara en köttfärsbiff som du lätt kan göra om till världens alla kök beroende på om du väljer kryddpeppar, oregano, chili eller koriander i basen.

Ibland är jag lat och väljer en färdig kryddblandning, har flera av Santa marias kvarnar tex, som jag tycker håller smaken fräsch väldigt länge.

Mina favoriter i skåpet är dock grovmalen svartpeppar, vitlök, timjan, basilika och oregano, varav de sistnämda är utsedda till att  provodlas hemma i sommar. Det finns nog inte en rätt jag gör som inte någon av dem är med i!? Någon som har tips på bästa odlingsättet för  örter eller kanske någon helt oumbärlig krydda som jag missat i mitt kryddförråd?

34 responses to “Spice up your life

  1. Båthuspernilla

    Oregano, liksom andra myntor, sprider sig värre än ogräs. Tipset ovan om nedgrävd hink rekommenderas verkligen, se gärna till att den sticker upp ett par cm ovan jord också, för annars sprider de sig med ”marklöpare”.

    Det finns en rödaktig basilika som heter Yemenite som är lite mer härdig än vanlig grön genovese-basilika. Yemeniten odlar vi på friland på vår blåsiga ö i Stockholms skärgård.

    Förresten, äkta pepparmynta är också trevligt att ha i örtagården.

    Citrontimjan är både god, lättodlad och vacker då den finns med olika färger på bladen.

    För alla kryddörter gäller att man inte ska låta dem gå i blom om man vill ha ut maximal smak och maximal skörd. Knipsa topparna ofta alltså.

    Lycka till med örtagården =)

  2. Färsk ingefära
    Färsk koriander
    Färsk chile
    & Lime
    Nu har du allt du behöver 😉

    Om du nu ska odla kryddor så varför inte också ge chile en chans??
    Säg till om du vill ha lite fröer.

    • Ja just det, det har jag glömt bort! Det ska väl vara ganska lättodlat? fast frågan är om det skulle trivas ihop med de andra bladväxterna i örtträdgården? Kanske fungerar i kruka inomhus med?

  3. Hej igen!
    Angående basilika; Den funkar bra utomhus, men inte på friland om det inte är supersommar. Ställ krukan soligt och lite vindskyddat så funkar det. Har du växthus trivs den naturligtvis där. Innomhus är nog inte optimalt. För lite ljus eller för gassigt i ett soligt fönster skulle jag tro.

    • Haha, supersommar är det nog ingen ide att hoppas på i Sverige va? Fast iofs så har vi ju faktiskt haft en riktig vinter för första gången på decenier! Kanske kan bygga ett litet mini växthus, då kanske man kan slänga in en tomatplanta eller två också!

  4. Santa Marias Seafood & Fisk är super god på stekt lax

  5. Mina favorit kryddor
    Ingefära
    Santa Maria chli explosion
    Spiskummin
    Garam masala
    Kryddpeppar
    grovmalen svarp
    vitp

    Ser att du har samma flingsalt som jag
    Örtsalt hermbarnes

  6. Dessa kryddblandningar från Santa Maria gillar jag med.

  7. Hahhahha jag h ade också 30 kryddburkar somjag aldrig använder.Alldeles för mycket snabbmat samt godis i mitt liv.

  8. Något du absolut måste prova att odla också är bladpersilja och min favvo fransk dragon. Fransk dragon är perenn och måste köpas som planta, ej frö. Kryddor vill oftast ha soligt läge och inte så lerig jord. Basilika funkar bäst i kruka, riktigt varmt och skyddat, är lite kinkig. Persilja ska gallras så att det är ca 10 cm mellan plantorna, då blir den fantastisk. Och du måste prova att odla egen vitlök! Sätts i september. Oj vilka vårkänslor jag fick nu! Vill ut och gräva i mitt grönsaksland!!!

  9. Hej Anna!
    Har alltför länge använt kryddblandningar som innehåller natriumglutamat, i brist på bättre vetande… Men jag har en svaghet – det är citronpeppar. Tycker att det är såååå gott till så mycket men finns det någon utan natriumglutamat? Eller kan man göra den själv?

    Hälsningar / Agneta i VMP 😉

    • Halloj tjejen i världsmetropolen! ;D Hm? Grovmalen svartpeppar och färskriven citronskal ger ju förstås en fantastisk smak men om den går att torka och spara med samma goda resultat, det vet jag inte tyvärr 😦

  10. Spiskummin är en underbar krydda , speciellt i kycklinghamburgare som jag gör på kycklingfärs.

  11. Jag tycker att hel koriander är en fräschkrydda. För övrigt så älskar jag kryddor, så för att hitta någorlunda snabbt så har jag gamla glassburkar som jag skrivit bokstäver på. Tex A-E, F-H osv. På så sätt kan jag sortera enklare och hitta snabbare!

  12. Mina favoriter är svartpeppar, vitlök, ingefära, chili, paprika, curry, garam masala..

  13. Jag undrar om du har några bra tips på mat man kan äta när man blir magsjuk för jag upptäckte att blomkål, broccoli och grädde inte var såå kul och stoppa i sig när magen inte mådde så bra.
    Kraaam C

  14. Haha då är du som jag, älskar också kryddor och har hur mycket som helst:P

  15. timjan och oregano är otroligt lättodlade. de sprider sig som ogräs och kan odlas i både kruka och på friland. Om du odlar på friland kan det vara en god idé att odla med en hink nedgrävd runtom, just för att ha lite koll på rotspridningen. Inte heller är de särskilt kinkiga på vattningen. Fröså är enkelt och ger snabbt resultat.

    Basilikan är lite känsligare och mår bäst i kruka och är väldigt känslig på att torka ut- eller få för mycket vatten. Men om man sköter den väl kan det bli en stark och bra buskliknande växt. Knepet är att alltid knipa topparna så att den grenar sig väl.

    Lycka till!

  16. Hej! Jag är så nyfiken på hur du har lyckats gå ned så mycket i vikt? Kör du GI el LCHF?
    Står det hur du gjort och finns det recept i din 1:a bok?

    Jag är också överviktig så jag är bra nyfiken på detta.

    • Hej! Jag kör nog mer eller mindre en blandning. I första boken står det mycket om hur jag tänker kring maten, se det som en inspiratoons elle rpeppningsbok och den avslutas med en sektion med recept. Andra boken är det egentligen tvärtom med fördelningen, det är en kokbok men med min tankar kring maten med.

Kommentera

