Fisksoppa

Favorit i repris!

Min förläggare kommer på snabbvisit i kväll men jag kan ju inte låta honom åka hem utan något i magen och denna soppa, (som jag tror är från viktväktarna från början men då med en massa light och mini förstås…), är alltid lika god!

 

Ingredienser:

2 msk smör
2 morötter

1 purjolök
7dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 stor burk creme bonjour vitlöksost
1 burk kräftstjärtar

1 burk räkor
2 dl creme fraiche

1pkt fryst torsk
cayennepeppar efter tycke och smak

Citronpeppar
Dill

 Gör så här:

Grovriv morötterna, skiva purjolöken och fräs dem tillsammans med margarinet i en kastrull. Späd med vatten och tillsätt sedan buljongtärningarna och fisken, låt  koka  8-10minuter.

Ha i osten, creme fraichen och dillen och sjud på svag värme ytterligare en stund. Smaka av med cayennepeppar. Lägg ner kräftstjärtarna och räkorna i soppan och låt allt bli varmt. (Vill man ha en slät soppa så kör några varv med mixerstaven i innan.)

 Obs, låt det inte koka efter du har haft i skaldjuren, då blir de sega.

15 responses to “Fisksoppa

  1. Gud vad gott det låter. Det ska vi testa här hemma någon dag!

  2. En annan Anna

    Hej! Jag har aldrig i mitt liv kokat fisksoppa, men blev väldigt sugen på att prova den här. Det kanske är en dum fråga, men ska man tina fisken innan tillagning? Och skär du den i bitar? Ungefär hur många personer räcker receptet till?
    Mvh /Nybörjaren

    • Åh förlåt, det är ju otydligt i receptet, det är ingem dum fråga! Du behöver inte tina fisken innan du läger i den mer än att den går att skära i lite mindre bitar, jag brukar skära 1,5cm tjocka skivor av blocket som sedan faller sönder lite under omrörningen. Receptet räcker till ca 4 personer, kanske 5 om man inte är döhungrig 😉

  3. Tack så hemskt mycket för den underbara soppan:-)
    Att det en gång varit en VV-soppa märks på att det i receptet står kvar ”margarin” vilket jag inte såg skymten av. Morötterna, som jag hjälpte till med blev inte grovrivna utan jag slantade dom istället (det vill säga dom som blev kvar när dina två solsken knaprat i sig). Väl hemkommen igen i Ramlösa har jag tagit det glas vitt vin som som soppan förtjänade men som jag inte kunnat dricka med 30 mils bilkörning framför mig.
    Än en gång tack för en jättetrevlig em.
    ”Förläggar’n”

  4. Mmmm…..vad gott med fisksoppa!!

  5. Mums… håller på att koka den här fisksoppan nu till middag… kommer att bli jättegott… jag har tjuvsmakat lite!
    Tack så mycket för det här superenkla receptet!

  6. Mm.. jag kan intyg att denna är MUMS… barnen älskar den dessutom VÄLDIGT mycket!

  7. Mmmmmums – det där lät gott Anna!

    Vårsolshälsningar!

  8. Denna goding blir det imorgon när lönen kommer… längtar!

Kommentera

