Snabb korvgryta

Vi gjorde en väldigt god och snabb korvgryta för  2 häromdagen:

(Se bort nu LCHF-are för nu är det frukt i maten…)

2 Choriszo

½ Gul lök

½ paprika

En bit strimlad vitkål

½ dl grädde

½ äpple i smala klyftor

2 tsk grovkorning senap

Salt

Grovmalen svartpeppar

Börja med att steka upp klyftad lök och ge sedan korven lite färg.

Lägg i paprikan, stek i någon minut och slå sedan på grädden och senapen. Lägg till sist ner vitkålen och äppelbitarna och låt det snabbt  bli varmt. Smaka av med salt och peppar.

11 responses to “Snabb korvgryta

  1. För mig betyder low carb inte no carb, ett halv äpple i en gryta är väl ingenting, det handlar ju om att förändra den stora bilden där man klämde 4-5 frukter om dan i sitt förra liv i tron om att det var de nyttigaste av mellanmål. Jag tror på balans och en blandad kost ändå.

  2. Åh, den lät god! Måste testas 🙂

  3. Pratade för bara några dagar sedan med en framstående figur inom Lchf rörelsen. Jag berättade att jag åt enligt lchf men att jag även åt frukt och rotfrukter ibland. Då fick jag kommentaren, ”jaså du är en såndär liberal lchf:are.” och han var helt seriös… läskigt…

    • Ja jisses, vi tål ju alla rätt olika mängd kolhydrater. Man får ju inte glömma att de flesta faktiskt inte har problem med att reglera mängden kolhydrater utan att behöva reglera sorten.

  4. Linda Calissendorff

    Hej! Ha följt dina recpet å råd i 2 veckor å mår sååååå bra som aldrig förr! =) När insperationer tryter så kikar jag in här å tar nya tag!

    Ser att Lchf inte ska äta så mycket grönsaker men de gör ju du å ändå går ner i vikt så vad är de som är så farligt med grönsaker kan man undra??

    Ha en underbar dag Anna!

    • Hej!
      Vad roligt att du hittar lite inspiration här! 😀
      Ja, jag antar att det handlar om avvägning. Jag skulel väl se det så här. Jag äter inte riktigt lika mycket fett som ren LCHF föreskriver men det fett jag äter är av rätt karaktär. Dvs inga som helst lightprodukter och jag njuter av det, är väldigt långt ifrån fettskrämd längre! (Härligt som sjutton!

  5. Hej 🙂
    Använder du bara vanlig grädde eller händer det att du har matgrädde ibland och likadant med creme fraiche, 17% el. 34%?
    Önskar en fortsatt underbar måndag 🙂

  6. Det är helt ok med lite frukt och grönt ibland, exempelvis skriver vår gemensamme vän SSS att han ibland hade en dillkvist på sin tallrik, som dekoration 🙂

Kommentera

