Chili con carne

Min chili varieras i det oändliga förutom baskryddningen: köttbuljong, oregano, sambal oelek,  vitlök i mängder, grovmalen svartpeppar och cayennepeppar.

Just denna gång trängs köttfärsen och bönorna med majs, röd paprika och vitkål, det sistnämnda gav ett riktigt gott krisp! Släng i stora bitar strax innan serveringen.

15 responses to “Chili con carne

  1. Pingback: Snart är sommaren här | Anna J.D. Jacobsson

  2. Testat att använda sojabönor? Samma konstistens och i stort sett samma smak men mycket mindre kolhydrater än vita bönor.

  3. Ja eftersom jag försöker gå efter LCHF ! Så jag blev förvirrad när du äter majs men är det ”bara” för att du redan gått ner?

  4. Chili är som allra godast när den är riktigt chunky… Stora bitar av allt! Hela champinjoner är ett hett tips, jättegott i!

  5. Hej Anna!
    Vad har du för bönor i chilin?

    Och så en annan fråga: Kör fjärde dagen på min GI-rivstart (med minimalt med kolhydrater de två första veckorna) och käkar alltså en massa ägg, kött, keso och så broccoli, paprika, blomkål och vitkål. Mår hittills bra och känner redan hur sötsuget minskat rejält. Men magen är som en ballong! Inte så konstigt, med tanke på de grönsaker jag äter. Vad kan man göra åt detta? Grönsakerna tillagas ordentligt, så de äts inte råa.

    Och så en annan fråga: Vattenmelon, är det ett stort misstag att äta nu när jag vill minimera kolhydraterna? Har ätit efter mina kvällspromenader för att det är så j*a gott … och mest innehåller vatten, tänker jag …

    Tack för en trevlig blogg!

    • Hej!
      Jag använde vanliga bönor i tomatsås denna gång, ibland väljer jag stora vita bönor istället men latheten fick vinna nu…
      Härligt att sötsuget minskat! Oftast så är det en liten omställning om man börjat äta mycket grönsaker, det brukar gå över.
      Vattenmelon ÄR sött men lite efter en promenad då och då om kan säkert fungera om det inte bråkar med ditt sötsug.

  6. Å vad jag uppskattar dina matinlägg! Du ger en sån inspiration! Tack Anna!:)

  7. Majs? Är det inte jättemycket kolhydrater i det? Har jag undvikit det i onödan?
    Ha en härlig måndagkväll!!

Kommentera

