Härligt att vakna pigg!

Jag har haft en liten förkylning lurandes i kroppen ett tag och den senaste veckan har jag varit sååå trött när det har varit dags att gå upp men nu verkar det vara ordning på torpet igen, gott! Jag är ju en morgonpigg prick så det känns väldigt underligt att längta tillbaka till sängen när man är van att studsa ur den.

Jag surfade runt på Arla på vägen till jobbet igår och hittade en himla massa roliga recept, i dag kommer det bli Apelsinfisk, delar med mig redan nu för det låter som att det inte kan bli annat än gott:

(Bild och recept från Arla)

Apelsinfisk

Ingredienser

4 port

600 g fiskfilé
1/2 tsk salt
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1/2 msk vetemjöl (Jag hoppar över mjölet trots att det är så lite)
1 1/2 msk konc hummerfond
rivet skal av 1/2 apelsin
1/2 tsk timjan
1/2 dl hackad gräslök

Gör så här

Dela fisken i 4 portionsbitar och salta dem. Vispa ihop grädde, mjöl, hummerfond, apelsinskal, timjan och gräslök i en låg vid gryta. Låt det koka upp och lägg ner fisken. Låt fisken sjuda i såsen på svag värme i 6-7 min utan lock. Garnera med färsk timjan eller gräslök och apelsinskal. Servera med ugnsstekta rotfrukter

 

Uppdatering:

Det här var sjuuukt gott! Vi åt den som en gryta, utan rotsaker. Snabblagat och fräsht i smaken!

8 responses to “Härligt att vakna pigg!

  1. Hej!

    Återkommer ständigt till din blogg. Det är spännade och se hur det går för dig, jag hejjar på dig 😀 nu var det länge sen jag såg någon bild på dig och hur sitter jeansjackan nu??

    Ha en skön höst och mera lycka till med det du redan gör så bra! kram Emma.

  2. Hej Anna! Jag brukar ofta titta in här och tänkte nu fråga dig om råd. Jag är verkligen överviktig och har ett ständigt sug efter att äta något. Varje dag blir det sötsaker och jag blir snart galen på detta. Jag har försökt att äta lchf några gånger men jag har alltid trillat tillbaka. Det är precis som jag är psykiskt beroende av att äta sötsaker. Tycker liksom att livet inte blir detsamma utan det. Vad skulle du vilja råda mig att göra? Kram P

    • Ja, jag vet, det ÄR en sorg innandet byts ut mot glädjen av att vara fri från suget. Du måste vara stenhård med kolhydraterna i början. Jag lade av med ALLT som smakade sött för att nollställa smaklökarna vid hur det ”ska” smaka för att vara gott och jag lovar att de verkligen kommer uppskatta andra smaker sedan. Tänk inte ens tanken på vikten de första veckorna, bara fokusera på det som ligger till grund för problemet, sötbehovet, och bota det med bra, riktig mat. När du blir av med det kommer vågen ge dig fina resultat som per automatik med!
      Du får tycka att det är pest att det blev som det blev, att det känns orättvisst att inte du kan äta lite och lagom, det är inga konstiga känslor men det kommer att bli bättre, jag lovar! Ge det en chans till med LCHF/GI rivstart. Du är värd att få ett naturligt och avslappnat förhållande till maten du äter.
      Jag håller tummarna för dig!

  3. Underbar blogg. Du visar att Gundes valspråk stämmer, ingenting är omöjligt 🙂

  4. Låter jättesmaskigt,det ska jag prova
    Ha en bra dag

Kommentera

