Nu vet jag vad hungern väntade på

Även detta är från Arlasidan. Så gott som iaf.

Köttfärsrullar i het sås

400g köttfärs

1 tsk salt

1 dl creme fraiche

1 pressad vitlöksklyfta

1 tsk malen spriskummin

1 näve färsk hackad koriander

1 tsk grovmalen svartpeppar.

Blanda och forma rullar. Stek i smör ca 6-7 minuter runt om.

Såsen gjorde jag så här:

1 finhackad gul lök

1 dl creme fraiche

1 dl vatten

0,75 dl sås av soltorkad tomat från Felix.

Grovmalen svartpeppar

Köttbuljong

1 tsk sambal oelek

Fräs löken mjuk  i en klick smör och låt sedan resterande ingredienser koka ihop medan du steker rullarna. Smaka av med salt. Lägg sedan över rullarna i såsen och servera med lite färsk koriander över.

(Orginalreceptet säger 1 burk krossade tomater och två tsk chipotelpasta istället för Felixsåsen och Sambalen samt inget vatten. )

Prova, prova, prova, det är säkert lika gott med orginalreceptet men det skar sig när jag inte hittade chipotelpasta, så då tog jag en genväg med Felixsåsen på flaska trots att den låg kanska högt i kolhydratmängd. (14g/100) men det blir ju inte så mycket utslaget så 4 portioner.

9 responses to “Nu vet jag vad hungern väntade på

  1. Pingback: Godmorgon! | Anna J.D. Jacobsson

  2. Jättegott! Men jag tog tomatkross, och färsk timjan istället, gillar inte koriander.

  3. Pingback: Korianderbiffar i het tomatsås | Anna J.D. Jacobsson

  4. Det här har vi till middag idag, dock med Tinas variant ovan förutom maizena, det behövdes inte. Himmelskt gott!!!!

  5. måste provas ikväll, tack för det

  6. Pingback: Köttfärsrullarna igen | Anna J.D. Jacobsson

  7. Jag provade receptet idag, fast strök de krossade tomaterna och använde en extra dl vatten och 2 msk tomatpuré istället. Redde med maizenamjöl.
    Fantastiskt gott. Tack för recepttipset. Vi kommer att laga den här rätten många gånger.

  8. mmmm det där verkade smarrigt 😉 ska testas sen 🙂 kram!

Kommentera

