Kryddig kycklinggratäng med vitkål

En snabb rätt med mycket hetta i. Sweetchilisåsen bör bytas ut mot mer kryddor för LCHF-aren och överväg även att ta bort ananasen.

2 stora kycklingfiléer

Curry

Salt

4 ringar ananas

¼ vitkålshuvud

1 stor morot

2 dl creme fraiche

½ msk soja

½ dl sweetchilisås

1 rejäl vitlöksklyfta

1 msk kycklingfond

Sambal oelek efter smak, jag använder ½ tsk.

Gör så här:

Skiva upp kycklingen i portionsbitar och stek upp dem snabbt i smör. Krydda med salt och curry.

Strimla vitkålen och använd potatiskalaren för att göra tunna skivor av moroten. Dela ananasen och blanda med kål och morotsskivorna i botten av en smord ugnsform. Lägg på kycklingbitarna.

Rör ihop cremefraichen med resterande kryddor och bred över kycklingen.

Grädda ca 15 minuter i ugnen.

11 responses to “Kryddig kycklinggratäng med vitkål

  1. Jag måste få fråga, vilken sorts soja och fond kör du på? Allt jag tittat på innehåller socker, både fond och soja, så vad ska man välja?

  2. Åh det där var lätt ngt utav det godaste jag ätit på länge! (var ju självklart tvungen att testa på en gång)

  3. Vitkål gillar jag inte. Eller snarare, gillaDE jag inte förrän igår när jag testade detta recept som var jättegott!!

  4. väldigt gott!
    Jag valde bort annanasen å tillsatte kantareller i såsen. Å så använde jag qournfiler istället då jag är vegetarian!

  5. Åh så gottigt! Jag är sugen på typ allt nu när jag bara går på soppor…… men men snart ska jag öka på mitt intag, men om det blir med LCHF eller enligt Xtravangzas regler har jag inte bestämt än 😉

  6. Pingback: Annas mat & vikt, kropp & själ » Lunch hemma

Kommentera

