Hokiburgare med citronmeliss och rosépeppar

6 st biffar

400 tinad hokifilé

3 st finhackade charlottenlökar eller 1 liten gul lök

1 tsk salt

Rivet skal av 1 citron +1 msk juice

2 äggulor

1 kruka färsk citronmeliss

1-2 tsk mortlad rosepeppar

Sesamfrö

Smör att steka i.

Gör så här:

Mixa alla ingredienser förutom sesamfröna med en stavmixer till en lös smet. Forma till biffar, om de är för lösa så kan du lösa lite, lite redix i kallt vatten och ha i. (Finns på LCHF-butiken) Vänd försiktigt biffen på en tallrik med sesamfrön. Lägg ned biffarna i en rejäl klick smör och stek på medelvärme.

De behöver rätt så lång tid på första sidan för att inte gå sönder i vändningen.

Jag serverade biffarna på en rågkuseskiva med sallad och en dressing gjord på creme fraiche, finhackat äpple, citron och lite rosépeppar men den gör sig säkert utmärkt på en ren grönsallad med lite skirat smör på toppen om man vill hoppa lite fler av kolhydraterna.

18 responses to “Hokiburgare med citronmeliss och rosépeppar

  1. Jag gjorde dom till middag idag och de är hur goda som helst! Jag hade inget sånt där redix hemma utan körde med lite sojamjöl istället. Tack för receptet Anna, en fullträff som alltid! 🙂

  2. Så de blev lyckat med andra ord 😉 Låter verkligen supergott, och verkar inte svårt att göra… Ska vi nog testa här hemma!

  3. Hej Anna,

    Jag har läst din blogg under en lång tid, åtminstone sedan Metrobloggentiden.
    Jag är 22 år och vill verkligen gå ned i vikt! Jag är inte överviktig, men det börjar luta åt det hållet. Jag känner mig ofta trött, sugen på skräpmat och omotiverad att träna. Om jag åtminstone åt bättre skulle jag kanske gå ned några kilo, vilket är en början. Jag försöker undvika att äta potatis, ris och pasta, men det känns svårt att få till ”fullständiga” måltider utan det! Jag studerar och har inget överflöd av pengar, vilket gör det svårt att kunna köpa allting som jag skulle vilja ha hemma (och lättare kunna följa dina recept).
    Har du något tips till mig?
    Du är en stor inspirationskälla för mig!

    Kram,
    Ulrika

    • Jag tror att det är mycket vana som gör att du tycker att måltiderna känns nakna utan pasta osv. men att bara dra ner på mängden av gör ju bra saker för dig. Börja där och känn efter hur det känns?

  4. Tack för tips!!! Planerat att vi ska äta fisk idag, men visste inte hur…
    Men nu vet jag!!

  5. Mmm det ser gott ut!
    Mamma Mia

  6. Det där såg riktigt gott ut 🙂

  7. For en herlig oppskrift! Kan tenke meg at det blir fresht med sitronmelissen 😀

  8. Ser jättegott ut, måste testas =)

Kommentera

