Äppelpaj med hasselnötsbotten

Jag är ledsen men jag höftade bara ihop botten. På ett ungefär såhär iaf:

1,5 dl rostat hasselnötsmjöl

1 dl grovt dinkelmjöl

75 g smör

½ tsk kardemumma

½ tsk vaniljpulver

 

Botten:

Blanda till deg och tryck ut i botten på en liten pajform.

 

Fyllning:

2 gröna äpplen

Kanel

Kardemumma

Muskot

Mandelspån

Små klickar med smör

Skiva äpplena tunt och krydda mellan lagrena. Toppa med mandelspån och klicka lite smör på toppen. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.

Servera med vispad grädde smaksatt med lite vaniljpulver.

 

 

9 responses to “Äppelpaj med hasselnötsbotten

  1. Sara Bergström

    Den kommer jag att prova.

  2. Hej!

    Har du nåt bra recept på kladdkaka gjort på LCHF-vis?? Jag håller på att läsa på om LCHF och tänkte ge det en chans 🙂 men bara älskar kladdkaka så om det finns nåt recept som passar när man kör LCHF så skulle jag bli superglad.

    • Det finns sätt att göra de flesta recept mer eller mindre LCHFanpassade men det bästa lchf kan göra för dig är att slippa suget efter kladdkaka! 😀

      • Ja, det vore ju det bästa, det är det jag hört med LCHF – att man slipper sötsuget, jag har ett enormt sötsug, är nog sockerberoende, så det vore ju underbart att hitta en livsstil som gör att man slipper det där sockerruset. Jag har provat så himla många dieter och konstigheter nu och LCHF verkar ju bra, har hittat några fler bloggar som handlar om detta och det ser ju lovande ut. 🙂

  3. Hej Anna!
    Jag är såå taggad nu att klara av det här jag också, startvikten är 105 kg. Målvikten 65 kg. Jag har båda dina böcker, har läst din gamla bblogg från början och skapat mig en egen hemlig blogg. Det jag tycker är knepigast är middagarna men jag lär mig nog. Jag har haft ett sjukt matbeteende och varit en riktig sockeroholic. Jag vill inte mera nu, jag vill inte fortsätta så här! För några år sedan gick jag ner massor med vikt väktarna men har nu gått upp allt och lite till efter en graviditet och en massa socker!!! Jag undrar vad du väger idag? Har det varit svårt att gå ner i vikt på senare tid? Hur många kilo har du kvar till din målvikt? Kan du ge några viktiga tips på min resa som börjar här och nu?

    Du är helt fantastisk och har nog hjälpt många på vägen, nu även mig!
    Ta hand om dig och TACK!!!

    Kramar Maria

  4. Så galet fin blogg du har!! Otroliga bilder och GOOD MAT!!
    //Carro

  5. Hej Anna!

    Jag ska prova din paj! Den ser verkligen god ut. Som LCHF-rookie (en vecka gammal…) har jag en hel del att både lära och prova.

    Min LCHF-satsning dokumenterar jag på http://nomoremrcarbguy.blogspot.com/. Titta gärna in dit!

    Hälsningar,
    Andreas

Kommentera

