Blossande intresse för kostens betydels

Ämnet är verkligen superhett just nu och det märks. Telefonen ringer, det rasar in mail, jag får förfrågningar från tidningar och tv och även om jag är rätt så sparsam med min egen medverkan så vill jag ändå säga att jag tycker att det är jättebra att debatten är så intensiv.

Det är oerhört viktigt att man få reda på alla alternativ. Jag säger som jag alltid har sagt: även om just det här är rätt väg för mig är det inte säkert att det är rätt för dig men man måste veta vad man väljer mellan.

20 responses to “Blossande intresse för kostens betydels

  1. Hejsan Anna!
    Håller på att kämpa för fullt med motivation och vilja att komma igång med min viktresa, men hittar inte riktigt vägen. Snälla hjälp mig med lite pepp! Jag har under årens lopp vandrat mellan Viktväktarna och massa andra olika dieter. Just nu är jag i kontakt med en viktcoach på min vårdcentral, men känner ändå inte det rätta!
    Vad göra?
    Mvh Velig =)

    • Hej! Det är förstås svårt att säga vilken väg som är rätt för dig men grejen för mig med den här kosten är att den kom åt roten till mitt problem, själv orsaken till att jag åt för mycket. Jag behövde inte längre vara duktig och tacka nej till saker jag egentligen ville ha för det min kropp ville ha var tillåten mat för mig och det som tidigare haft en sådan oerhört stark makt över mig (sockret/kolhydrater) hade helt tappat den. Det kan ju vara rätt väg för dig med?

  2. Återfann din blogg idag, hade tappat bort den 🙂
    Nu kommer jag återkomma ofta!

  3. hej!
    Har tittat lite på din blogg och det är verkligen inspirerande.
    Nu är det så att jag ligger på en alldeles för hög bmi och har minst 24 kg att gå ner för att komma på en normal bmi. Jag känner att det är dags att ta tag i det nu och jag känner mig verkligen motiverad.
    Det är så otroligt mycket att ta in bara när man ska börja. Blir helt yr av allt läsa allt.
    Vad är dina tips o råd till en som precis ska börja ändra livsstil? Var ska man börja?

    tack på förhand!

  4. Grattis till din framgång! Och ja det är ju så att alla dieter inte funkar likadant på alla, därför måste man leta sig fram till den som passar en själv.

  5. Hej Anna!
    Tack för många recept och goda tankar att tänka vidare på.
    Har provat LCHF nu i sex veckor, mår jättebra men jag går inte ner något trots att jag verkligen anstränger mig för att inte äta mycket kolhydrater.
    Varför är det så olika, att några tappar kilon direkt, och många dessutom, medan andra bara står still?
    Hälsningar Kristina

  6. Hej! Jag har en fråga om LCHF som du kanske har stött på förr. Jag lade om kosten för ca 2 år sedan och gick ganska snabbt ner närmare 30 kg. I samma veva började jag ta p-spruta och hade väldiga bekymmer med blödningar som aldrig ville ge sig. Jag gjorde fyra uppehåll med LCHF då jag åter införde kolhydrater och vips så slutade blödningarna. Varje gång jag återigick till strikt LCHF igen så kom blödningarna tillbaka. Nu har jag fått återgå till ”normalkost” igen för jag står inte ut med att blöda hela tiden plus att mitt järnvärde var kasst. Det resulterade kvickt i 15 kg plus och magkatarren kom tillbaka som ett brev på posten, men blödningarna har försvunnit. Har träffat ett par kvinnor med samma bekymmer som ifs inte tog p-spruta men har du hört ngt liknande? Vad kan det bero på? Vet du vad kolhydraterna har för inverkan på hormonframställningen i kroppen? Min barnmorska har ingen aning. Jag gjorde ett test igen för ett tag sedan och efter fyra dagar med strikt LCHF så kom blödningarna åter, inget kul alls. Tacksam för hjälp!

    Mvh Anna

    • Oj, vad underligt?! Jättebesvärligt, det förstår jag verkligen men jag förstår inte riktigt hur det kan kopplas till kosten? Jag hade kontaktat Andreas, Kostdoktorn, Eenfeldt om jag hade varit du, han kanske förstår hur det hänger ihop och om det finns något att göra åt det?

      • Ja, det ska jag göra, tack för tipset! Jag kopierar mitt inlägg här och mail ar direkt.

        Mvh Anna

    • Hej!
      Har också märkt detta ‘problem’. Har också sett i olika LCHF trådar att fler råkar ut för samma sak. Intressant att se vad du får för svar från Andreas, om du vill dela med dig?

  7. Framförallt märks debatten av runt LCHF! Det har nästan blivit lite sandlådenivå på det hela. Jag tror dock varken läkemedelsindustrin eller livsmedelsindustrin kommer att backa, ännu mindre alla dietister och läkare som är utbildade inom kost som är grundad på en sextio år gammal och löjligt tvivelaktig studie. Om tjugo år kanske vi inte behöver så mycket läkemedel längre, detta förutsatt att folk börjar ifrågasätta vad vi köper i affären!

    • Det finns ju dessvärre ingen som vet säkert något om något, alla rön ändras ju hela tiden. Det enda jag känner att jag kan gå på själv är hur jag mår av den kost jag äter. Det är klart att det ibland känns underligt att mina upplevelser inte bara förringas utan direkt ifrågasätts av dem som tycker att den vet bättre när det är en sådan rasande skillnad på hur jag mår beroende på hur jag äter.

Kommentera

