Kajsa Vargs fisksoppa

Efter en stunds rotande i ett ganska tomt kylskåp blev resultatet enkelt men oväntat bra.

Till oss fyra räckte det med:

2 laxfiléer delade i munsstora bitar.

½ finhackad gul lök

1-2 fiskbuljongtärningar (Beroende på hur salt du vill ha det.)

1 morot, använd potatisskalarenför satt göra långa strimlor.

1,5 dl mousserande vin

1,5 dl grädde

2 dl vatten

Grovmalen svartpeppar

Gör så här:

Stek löken mjuk. Koka under tiden upp vattnet, tillsätt buljongtärningen, löken, grädde, lax och vinet. Låt småkoka ca 10 minuter, strax innan fisken är färdig tillsätter du moroten och låt sedan koka ett par minuter till. Smaka av med peppar.

Lite räkor hade inte gjort ont och vinet hade kanske inte behövt vara mousserande men jag hade en sådan där pytteflaska hemma somn ståttorörd ett år, det var liksom hans tur…

 

 

7 responses to “Kajsa Vargs fisksoppa

  1. Jag vill bara säga att jag tycker att du är fantastisk! Pur inspiration!

  2. Hej. Gillar din sida jättemycket, har även köpt din kokbok.
    Vad jag undrar är om du ibörjan hade svårt att hitta bra mat eller att få det att fungera riktigt. Första veckan gick jättebra för mig, andra veckan därremot var mycket trög, nu är jag i tredje veckan och jag har börjat tumma på min diet jag är dessutom jättetrött och lite små deppig.
    Tack för din sida
    Mvh
    Malin Nilsson

    • Hej! Jag tyckte det gick oväntat bra ändå. Jag hade så gett mig den på att bli av med mitt behov av snabba kolhydrater att det aldrig fanns några tankar på att fuska eller tänja på gränserna. Så här i efterhand känns det som att det var helt rätt väg att gå. Att fokusera på hur maten fick mig att känna gjorde den både mindre och mer betydelsefull. Bra mat blev mer viktig för att jag direkt kunde koppla den goda kroppsliga energin till den och framförallt det själsliga lugnet medan fel mat kopplades till det oerhört jobbiga suget efter mer. Valet blev lätt. Vikten var en bonus som själv inte hade räckt som motivation till att byta kost för mig.

  3. riktigt bra blogg, hittade först din gamla och sen vidare till denna.
    jag har själv en blogg där jag dokumenterar vad jag äter och om du vill ta en titt där är adressen http://myfatfoodworld.blogspot.com
    däremot så är inte min LCHF utan HCHF diet och jag har gått upp 40 kg under knappt 2 års tid.

Kommentera

