Nya prenumeranter!

Kul att ni är så många nya som väljer att prenumerera på mina inlägg men bloggen har ju flyttat vänner! Så:

Välkommen över till LCHFklubben! 

6 svar till “Nya prenumeranter!

  1. Kom tillbaka till din egen blogg istället 😉

  2. Nu har jag fått nog – igen! Precis som du så har jag varit med i viktväktarna, 3 gånger! Jag har jojobantat hela mitt vuxna liv mer eller mindre och kämpat mot dåliga samvetet. Jag är ju en INTELLIGENT människa! Jag vet ALLT om att gå ner i vikt! Varför gör jag det inte?!?!!
    För dryga 2 år sedan började min 40-års kris och jag tog mig i nacken, och jag började motionera och hålla koll på kosten. Jag har gått ner från 110 till 95. Men där är jag FAST! Motionerar gör jag mycket bra, men det är för tungt! Jag springer och Zumbar minst 4ggr i veckan, utöver det så rider jag också eftersom jag har 2 hästar. Sedan har jag ju en dotter och ett drygt heltidsjobb. Så till mer räcker inte tiden till!

    Men maten måste ändras!!! Jag har nu gått på LCHF i en vecka men gått upp 0,5. Jag gör något fel!?!? När jag läser din bok ”Vägen från 137” så pratar du mer om GI, och nu är det LCHF som gäller. Vad jag har förstått så är skillnaden att GI tillåter rotfrukter och grova kolhydrater i begränsad form. Jag är lite förvirrad rörande begreppen. Jag har tryckt i mig fett i veckan och jag tycker inte att det är gott! Hur mycket bör man äta om dagen? Hur gör du? LCHF eller GI?? Just nu är jag seg i huvet, känner mig ofräsch av allt fett och vågen går upp! BLÄ!

    Jag behöver hjälp, uppenbarligen.

    • Hej! Vilken härlig start ändå! 15 kilo är ju kalasbra, stort grattis till dem!

      Jag ligger som jag alltid gjort på något mittemellan gi och lchf rent kolhydratsmässigt men när jag lade omkosten 2006 så var LCHf inte lika på tapeten som nu. 🙂
      En defintition på vad jag är äter är allt som inte bråkar med mitt sötsug. Rotfrukter tex, i lagom mängd, då och då påverkar inte mitt sötsug men för en del LCHF-are så funkar inte rotfrukter under viktminskningsfasen men jag äter inte så mycket kolhydrater totalt som gemene gi-are.

      När det kommer till fett tycker jag inte att jag behöver tillföra någonting extra. Jag steker i smör, klickar i smör i redig mängd utan att skämmas i mitt blomkålsmos, använder riktigt grädde eller fullfet creme fraiche när jag behöver mejeriprodukter och det räcker bra för mig. Jag oroar mig längre inte för att äta för mycket avokado eller ha för mycket olivolja på min grönsallad såsom jag gjorde när jag var viktväktare men tycker inte att jag måste ha smör på mina frukostägg utan tar hellre ett extra eller en skvätt grädde i kaffet.

      Du ska inte tycka i dig fett, inte ens på LCHF, för du ska precis som i alla olika kosthållningar äta dig lagom mätt. Har du valt en strikt LCHF-linje så måste ju tänka på att fett mättar väldigt mycket, speciellt utan kolhydrater, och du kommer att behöva minska mina portioner rejält.

      En del känner sig trötta ett par veckor innan omställningen är avklararad i kroppen men sedan brukar energin komma med fördubbladstyrka så håll ut om du verkligen vill köra strikt ett tag eller prova min lite liberalare LCHF/GI-variant.

      Hoppas att du hittar din väg du med!
      Ps, häng med min blogg till dess nya adress: http://lchfklubben.se/annajdjacobsson/

      • Anna, tack för ditt svar. Det är just din lite mer liberala syn jag gillar. Jag vill inte vara ”militant” och ”besvärlig” med maten. Det är jag aldelens för social för. Vill ju fortfarande kunna bli bjuden på middag! Jag har begränsat mig till en frukt om dagen, samt bestämt mig för att inte ha ångest om jag äter någon rotfrukt då och då. Jag tror ingen blivit överviktig av potatis och morötter!
        Nu har min kropp sagt okej, och 2 kilo har ramlat av. Yrseln jag upplevde i början är borta och jag är piggare än på mycket länge – kosten och våren gör underverk med mig! Ser fram emot en mycket trevligare sommar!
        Tack för peppet!

        KRAM //Ulrika

      • Härlig läsning! Hoppas på fler positiva rapporter framöver! Och nej, jag tror inte heller att någon blivit tjock av potatis och morötter. Det som kan hända är att de relativt snabba kolhydraterna triggar sockersuget för de riktigt känsliga. Jag klarar dock av båda i små mängder utan problem på den fronten. De första månaderna får man lite se som en prövoperiod. Vad mår jag bra bra av, vad funkar för mig?
        Ha en fin vår nu! 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s