Det enklaste är ibland det bästa

En enkel köttfärssås och fräscha grönsaker i en vinegrette. 

Bild

6 responses to “Det enklaste är ibland det bästa

  1. Hur gör du din köttfärssås?

  2. Jenny Kovacs

    Det ser jättegott ut! Vad har du för kryddor? Men…..
    Äter du inte mer än så? Eller är det en barnportion?
    Om det är din portion så får jag nog inse att jag äter för mycket. Jag har ätit LCHF i drygt 2½ år och har det senaste halvåret haft svårt att hålla vikten. Jag har gått upp 3-4 kilo från min bottennotering och det verkar helt hopplöst att bli av med dem igen och de SKA bort. Men jag börjat fundera på att faktiskt är så att gamla ätvanor gör sig påminda och att jag äter mer än vad jag behöver. Jag upplever inte samma mättnadskänsla som jag gjorde tidigare och ”nu har jag ätit färdigt”-signalen är inte heller lika tydlig. Jag tycker inte att jag har ändrat på något speciellt i kosten. Men detta kan också handla om ett gammalt förnekelse-trix från förr. Att göra en snabbgenomgång i huvudet av dagens matintag och slå fast att det var väl inte så mycket. Fast jag egentligen vet att jag ätit för mycket kolhydrater eller helt enkelt för mycket mat. Enda lösning på detta för mig brukar vara att faktiskt börja skriva ner vad jag äter så jag får det svart på vitt. Då brukar jag vakna upp igen och inse att jag är väldigt bra på att lura mig själv.
    Vi har nog alla våra egna ”mörka sidor” och dolda talanger när det gäller att ljuga för sig själv och förneka för att kunna rättfärdiga sitt överätande. Jag tror i alla fall att detta har bidragit till min övervikt. Och jag har varit så glad under tiden med LCHF att jag inte behövt ljuga eller förneka utan bara lyssnat på kroppens signaler och lyckats med att vifta bort det hjärnspöke som säger att ”jag vill ha mer” eller ”jag vill ha godis”. Men nu när kroppssignalerna har blivit mindre tydliga så växer sig hjärnspöket
    starkare.
    Hälsningar
    Jenny

    • Hej Jenny!🙂 Jag äter så jag blir mätt, det är olika på olika dagar och beroende på vad/när jag ätit innan! Att jämföra portioner med andra blir lite som när tidningarna lovar ”platt mage på 3 veckor” Hehe, det skulle jag vilja se i mitt fall. Det jag vill säga är att alla har olika förutsättningar men självklart, om man inte går ner och det finns ett behov, så är äter man troligen mer än man behöver.
      Ja, ibland kan man behöva ta sig en ordentlig inåtlyssnarstund. Jag tror att det är vanligt att man mår så bra på den här kosten att man efter en tid kan tro att man är botad och kan tillåta sig lite mer av det där som man tidigare faktiskt visste inte var bra för en?

  3. Påminner i hög grad om mina frukostar, bortsett från det såsiga. Jag nöjer mig med smörstekt köttfärs med lök och tärnad bacon i, och så steker jag tomathalvor att ha till. En vinegrette på den stekta tomaten måste jag testa.Undrar varför jag alltid blir så sugen på mat när jag kollar på din blogg? kan du förstå det?

    • Haha, det tycker jag bådar gott för bloggens fortsatta levende! Mmm, om du ugnsgrillar dem någongång så är det nästan löjligt gott med lite majjo och massor av svartpepppar på tomathalvorna.

  4. Mums! Perfekt på sommaren när man inte alltid har lust att stå länge i köket. Bra tips! =)

Kommentera

