Telenor, Samsung och höjden av usel service?!

Jag och maken slog till på varsin Samsung S3 i Oktober. Tydligen inte helt rätt val. Tillslut skrev vi till Samsung men de tycker uppenbarligen att det är helt ok att deras produkter inte fungerar vid köpet utan tycker att en sisådär 5 vändor för att de ska får chansen att reparera en ny telefon verkar helt rimligt. Nu är den inlämnad för 4:e gången. En telefon som inte ens lämnat huset annat än för att åka på reparation, så usel är den. Otroligt, jag blir så arg!

Brevet:

Jag och min fru köpte varsin S3:a den 6/10 2012 
Hon är väldigt nöjd med sin, men min är ett riktigt måndagsexemplar. 

Jag lämnade in den för vad vi trodde skulle bli ett snabbt och smidigt utbyte, (dead on arrival.) då den startade om sig själv spontant, stängde ner sig, låste sig på en sida eller svartskärmade. (Enda sättet att lösa det var att plocka ur batteriet.) Keys kunde heller inte hitta telefonen överhuvudtaget. 

Jag fick tillbaka samma telefon i precis samma skick. Det enda som hade gjorts var en systemåterställning, vilket jag naturligtvis redan gjort hemma och också upplyst om vid inlämningstillfället. 
Redan på väg ut ut butiken startar telefonen om sig i fickan… 

Tillbaka i butiken några dagar senare får vi känslan av att vara en  ”jobbig kund” och det lyser igenom i vad servicestället skrivit i sin rapport när jag fick tillbaka den efter en andra inlämning. Där sägs det att alla problem telefonen har beror på att jag laddat ner för många appar, (hade 6-7 , min fru har ungefär 20 till, hennes telefon fungerar.) Så återigen kommer en opålitlig telefon tillbaka efter ytterligare en verkningslös systemåterställning! Det är ju inte klokt! Hur kan man inte upptäcka felen?! Vad gör man på servicestället egentligen?! 

Naturligtvis fick vi åka de tre milen till våran Telenorbutik igen och lämna in den. Nu var det ju tredje gången så nu skulle det ju i.af komma en ny, FUNGERANDE telefon tillbaka. Men nej, den skulle först repareras fysiskt tre gånger.

Det hade ni gärna fått göra, det är inte vi som bett om systemåterställning. Men det hände ju iaf någonting vid den här inlämningen: displaymodulen byttes ut. Det första som händer vid uppackningen är dock att telefonen startar om sig och sedan hänger sig vid registeringen! Jag har vare sig tid eller lust att åka fram och tillbaka till affären, det känns ju som helt bortkastade bensinpengar när jag två månader senare fortfarande ändå använder min gamla Iphone… 

Ska det behöva vara så här?! Är det den kvalitén och servicegrad man ska förvänta sig av Samsung? Jag är otroligt besviken.

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic. 

Det är verkligen tråkigt att höra att du har upplevt sådana problem med din Samsung Galaxy S3. Om problemet kvarstår, måste du dessvärre lämna in enheten igen. För att få din telefon reklammerad måste den ha varit inne 3 gånger för samma produktionsfel eller 4 gånger för olika fel. Som du även är medveten om, måste den även bli reparerad tre gånger för att få den utbytt. 
Som du säger, så blir det många mil för dig att resa för att lämna in din telefon för reperation. Vi rekommenderar att du kontaktar din kan ringa din återförsäljare och frågor om de kan skicka ut en fraktsedel till dig för att du skall slippa den långa resan för att skicka telefonen på service. 
Jag beklagar för den dåliga service du har fått och de eventuella omständigheter detta kan ha orsakat er. Vi strävar efter optimal service och bemötande från våra representanter, och erbjuder 90 dagars garanti på utförd servicearbete. 
Ännu en gång, vi beklagar. Önskar dig en bra dag! 

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

14 svar till “Telenor, Samsung och höjden av usel service?!

  1. Detta låter ju nästan som min telefon. Har haft den i 4 månader och kunnat använda den 1 månad av dessa… Nu är den inne på service för 5:e gången och jag har tagit kontakt med en konsumentvägledare men det hjälpte inte så mycket…för de i butiken lyssnade inte ändå… men nu hoppas jag för det lät lovande när jag va inne sist. Har då också en samsung galaxy s 3. Men alltså deras regler om tre mekaniska service för att få en ny är löjligt!! Och de sa även till mig att det va en app som jag laddat ner och detta sa dem när jag hämtade den efter 4:e servicen och då försökte de få det till mitt fel… Man blir så trött!! Hoppas det löser sig för er! Men skönt att jag inte är den enda som har problem även om det är tråkigt att ni har såna problem med telefonen.
    Angående ersättning så gå in på Konsumentverkets hemsida och kolla konsumentköplagen där står vad du har för rätt vad gäller ersättning. Lycka till och jag kan rekommendera er att ta kontakt med en konsumentvägledare.

    • Det är bedrövligt! Nu har maken äntligen fått en ny mobil som är precis så bra som den ska vara. Märkligt att det från att inte vara något fel alls på mobilen de 4 första reparationerna plötsligt är en reklamation. Vi har ju skickat in deb med samma problem varje gång. Det är helt enkelt någon som är rasande usel på sitt jobb på deras serviceavdelning. Hoppas du får en ny nu med!

  2. Shit va arg man blir!!! Usch! Själva råkade vi ut för att sonens kontakt där man sticker in laddarsladden ”försvann in i telefonen” (Nokia 800). När vi lämnade in den tog det först 100 år och sedan fick vi ett mail att telefonen varit utsatt för fukt….och inte kunde lagas…..utan om vi ville ha den tillbaka fick vi lösa ut den för 400 kr (tror jag det var) öh…..man undrar om den där laddarkontaktsgrejen hade krympt av fukten eller nåt eftersom den försvunnit IN i telefonen….. Hallåååå telefonen hade inte varit utsatt för fukt och det var inte därför vi lämnade in den. Undra vad det är för ”stollar” som jobbar med sånt där egentligen…….. Trött blir man! Förstår er ilska till fullo!

  3. Är inte det emot konsumentlagen att kräva inlämning 3-4 gånger? Ring Konsumentverket – det där känns som lurendrejeri.

    • Ja, jag ska faktiskt höra med dem, jag tycker att det inte är vårat problem att de inte valt att göra en ”mekanisk” reparation de första två gångerna. Den har ju varit inlämnad och de har fått chansen. Man tycker att 3 gånger borde vara gränsen för vad man som kund ska behöva stå ut med. Fast jag tycker att i vårat fall, med en helt NY mobil så borde den bytts ut direkt i butiken…

  4. Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för kostnader uppkomna i samband med reklamationen. Kräv det och se om de fortfarande vill att du ska köra fram och tillbaka flera gånger 🙂

  5. Herregud så dåligt. Och personen som svarar kan uppenbarligen inte ens stava. Urdålig service, att de ens vågar skriva att de måste fått in telefonen med samma fel 3 eller 4 gånger.

  6. Det är sanslöst! Det finns inga ord för det. Ni kunde även nämnt att hans syster saknar sin bror som förr fanns på whatsapp, Instagram och tja… Helt enkelt tillgänglig i denna nya värld där man lever med sin mobil. Hoppas det löser sig snart! Btw, jag har aldrig ångrat att jag lämnade Telenor för Fårets bolag. Hundra gånger bättre.

  7. Åh, jag blir förbannad bara av att läsa! Så jäkla dåligt!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s