Ja, nu är jag ju tillbaka igen!

Så jag tänkte att ni förmodligen är lite intresserad av hur jag har haft det men framför allt ätit under det här året. 😉

Min graviditet förde med sig en massa oälskade kilon vilket jag lite hade räknat med. Men framför allt förde den med sig en slapphänt inställning till kolhydrater. Det tog mig lite med överraskning måste jag erkänna. Inte till de alla värsta av dem men till  tillräckligt många för att inte vara bra för mig. Lite gör att man gärna tar mer och mer gör att man gärna tar mycket… Ni vet hur det är. Tyvärr.

Men jag var bergsäker på att jag skulle plocka upp mina vanliga goda vanor så fort lillstrumpa behagade flýtta ut.  Men icke. Jag hade låtit kolhydraterna nästla sig lite för långt in. In till bekvämlighetszonen. Den där som gör att det känns lättare att ta en macka på morgonen än att steka ägg. Väldigt märkligt resonemang men det handlar naturligtvis om att sockersuget ville sig in i mitt liv igen. Jag tappade fokus på mig i den rosa bebisbubblan och det var ok ett tag men plötsligt kände jag hur mycket hellre jag ville sitta i soffan än att vika tvätten och hur backen upp till skolan kändes lite längre för varje dag och så vill jag inte leva!  Så storfoten stampades ner i marken. Inte sjutton ska jag hamna i sockersuget vassa klor igen! 

Bara några dagar senare undrar jag varför jag inte gjorde något tidigare för och en vecka in medvetet ätande så är energin tillbaka, jag blir hungrig inte sugen och jeansen känns redan lite goare i midjan! 

 

 

10 responses to “Ja, nu är jag ju tillbaka igen!

  1. heidifredriksson

    Fantastiskt Anna!
    Jag hittade din blogg ca tre år tillbaka då jag var inne i en avgrundsgrop med mitt sockersug. Läste allt jag kom över och bestämde mig. Klippte av banden till kolhydraterna och på sekunden (eller ok en/två/tre dagar) infann sig ett lugn jag aldrig tidigare hade upplevt.
    Året på kom underbara överraskningsbebisen; Lilla H. Men också precis just det du skrev om – kilon, kolhydrater och för mig smög ångesten sakta på. Nu sitter jag ånyo här, orkar inte mer med humörsvängningar och sug på socker, bröd, u name it. Därför väljer jag åter det rika livet, livet med rätt mat för mig och min kropp. Tack för inspiration och tack för att du skriver om detta som jag trodde jag var ensam om att känna.
    Jag önskar dig en finfin Jul!

    Heidi Fredriksson, Pargas, Finland

  2. Låter som klok väg tillbaka skulle det stå.

  3. Tack för ditt snabba och kloka svar.
    Låter som en klo väg tillbaka och lagom lång tid.

  4. Härligt att du är tillbaka!
    Jag saknat dina kloka inlägg och hur du inspirerar med dina erfarenheter och goda lättlagade recept (ofta utan mängdangivelser. Ta lite av det här och lite av det där, allt efter sunt förnuft!)

    • Tack, det är kul att vara tillbaka! 🙂 Ja, ibland blir det mängd ibland är mina matbilder att se som en inspiration eller bara dokumentation. 😉 Sunt förnuft, absolut. Vi har ju alla olika förutsättningar och det som är lagom för mig är kanske fel för någon annan.

  5. Härligt att du är tillbaka.Har saknat din härliga blogg.
    Själv kämpar jag på med att gå ner 17 kg.
    Ska nog köpa Pauluns bok om tips mot sötsug.
    Törs man fråga hur många kilon.Förstår om det är privat.
    Hur lång tid räknar du med att det tar tills du är målviktig eller din trivselvikt.

    • Hej och tack! 🙂 Alla tips mot sötsug är värda att prova! Man törs fråga men av erfarenhet så vet jag att det går bäst när resan inte handlar om kilon utan när man fokuserar på hur man mår! Jag räknar med minst ett halvår till trivselvikt iaf. 😉

Kommentera

