Köttfärsruta med blomkål och basilikamos

Jag läste i tidningen Buffé om Köttfärsrutor vilket lät gott men lite tidskrävande så jag gjorde en gigantisk ruta istälet för i portionsstorlekar och skar upp efter gräddningen. Toppen att ha färdiga i frysen! I basen använde jag samma kryddning som till mina vanliga köttfärsbiffar:

1000g färs

2 st finrivna lökar

2 ägg

1 dl grädde

 4 tsk dijon

3 tsk köttbuljongpulver.

ca 2 tsk salt

2 tsk köttfärskydda (blandning av vitpeppar, kryddpeppar & ingefära)

2 tsk grovmalen svartpeppar

1 msk torkad oregano

1 msk torkad basilika

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader

Blanda ihop färsen och bre ut hälften av den på en smörpappersklädd ugnsplåt. Lägg på en fyllning av fetaost och färsk grovhackad  basilika. Jag använde ca 150g feta och nästan en kruka basilika. Gör ett lock, lite större än botten på ett nytt smörpapper eller plastfolie och vänd över botten. Fäst ihop i kanterna så inte osten smiter ut under gräddningen.

Grädda i ca 20 minuter och servera med blomkålsmos smkasatt med resten av basilikan eller en tomat och löksallad med vinägrettdressing.

Blomkålsmoset är busenkelt. Dela ett blomkålshuvud i småbitar och koka det mjukt i lättsaltat vatten. Häll av vattnet, slå på en skvätt grädde, krydda med basilikan, örtsalt, lite muskot och peppar och släng i en klick smör och mixa sedan med stavmixer. Det går utmärkt att göra det med creme fraiche eller philadelphiaost också.

36 svar till “Köttfärsruta med blomkål och basilikamos

  1. Pingback: Blomkålsmos | Bertil Lind

  2. Hej Anna.
    Ville bara tacka för ett super super receept.
    Jag gubben o lilla sonen har precis lagat rätten precis som du skrivit,och jäklar vad jag åt,och mätta blev vi allihoppa..
    Kommer köra med denna rätt ofta..
    Kommer absolut kolla vidare på dina smarriga receppt=)
    Kram Marie

  3. Ville bara tacka för ett jättebra och supergott recept. Vi åt köttfärsrutorna tillsammans med råkostsallad och en sås gjord på yoghurt, vitlök, salt och peppar.

  4. hej anna.
    Har hållt på en vecka nu.. måste erkänna att det är svårt att bryta detta beteende med att gå och småäta.. men jag har inte gjort det, men jag har tänkt på det. Jag har ju m å n g a kilo kvar att gå ner men jag har en tanke som ständigt återkommer… Hur gör man när man nått sin ”målvikt” med upplägget med maten??

  5. Tips! Här kommer ett gammalt husmorstips:
    För att slippa ”obehagliga effekter” av blomkålen, kan man lägga i ett lagerblad i kokvattnet, Kom bara ihåg att ta ur det innan du mixar! Hjälper också mot lukten i köket!

  6. jag testade köttfärskakan idag, helt sjukt gott å hela familjen älskade den =) ådu jag följer dig varje dag, du är otrolig!

  7. Jag har fastnat för broccolimos. Idag vart de fetaost fyllda köttfärsbiffar. Mycket gott faktiskt. Måste testa med blomkål också någon gång

  8. 20 minuter i ugnen på vilken temperatur?

    /Ugnsnovisen

  9. Hej! Har varit inne förr och tycker din senaste bok är bra.Har inga problem med att laga maten utan det är tillbehören jag tycker krånglar till det.Har en dotter som älskar potatis och pasta och ris och då ska man laga nåt ytterligare.SEn det här med frukosten, har svårt att klara mig utan smörgås.Har ätit de feta produkterna av grädde, creme fraiche mm, har dock gått upp i vikt.Ska jag ta mindre feta produkter om jag äter lite ris och potatis och smörgås.hälsn yvonne.

    • Ja, du måste minska mängden på de feta produkterna om du vill äta lite ris pasta och potatis. Men jag hade inte valt att gå över till lightprodukter utan hellre valt att ta lite mindre, jag tror att nöjdhetskänslan blir bättre av det. Jag gör alltdi grönsaker till maten och ofta något annat tillbehör till barnen, har inge problem med att bara ta grönskerna själv till köttfärsåsen tex.

  10. Har suttit och suktat runt på din blogg länge nu..! Du är imponerande!! Allt ifrån ord, handling och bilder 🙂

    Försöker sen ett tag att leva lchf, p g a krånglande mage. Har Sten Stures bok…kan bli lite fuskande med vin och gotta till helgen….men…det vill sig inte riktigt! Magen är lugn och fin, men kilona sitter ack så stadigt 😦
    Har ju eg. bara de där trivselkilona att bli av med, men jag vill ju inte gå upp precis!!
    Några goda råd?

    • Hej! Jag förstår att du inte vill gå upp! Har man bara några få kilon som man vill bli av med så är det ju lite svårare. Oftast så behövs det då väldigt lite mat mängdmässigt eftersom den är så nergität när man går över till ren LCHF eller GI-noll. Kolla om du kan justera mängden utan att hungerna blir lidanande?

  11. Tack för vänligheten! Jag testade en fyllning med mixad fetaost och soltorkade tomater och kan rapportera att det blev väldigt gott!

  12. Åh de där ser verkligen smarrigt ut! Det receptet måste jag prova på någon dag.

  13. Detta ser gott ut ; )

  14. Jag rationaliserar bort det där med smörpapper också, här t.ex: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12924752 Fast oftast gör jag åtminstone en köttfärsbiffsmet med ägg och grädde innan jag kladdar ner den i formen. Så skönt att slippa stå och steka!

  15. Det där såg fantastiskt gott ut. Jag lånar bilden, hoppas det är okej. Länkar såklart! Om det inte är okej så säg bara till så tar jag bort den direkt.
    /Nelin

  16. Det där ska jag testa! Ser riktigt gott ut!

  17. Sophie Ritzman

    Tack för ett bra tips. Hade planerat att göra färsbiffar idag. Det här tipset spar en massa tid.

  18. Vilket smart recept! Tack:)

  19. Det lät gott, ska testas!

Lämna en kommentar