Julen, en utmärkt mathögtid

Det är en högtid som naturligt gör det lätt att leva efter den här kosten jag valt.

Av tradition gör vi mycket av maten själva så vi vet vad den innehåller och borden dignar av köttbullar, lax, sill, ostar, revbensspjäll, ägg, skinka, sylta, paté,  grönkålssallad, ja listan kan göras jättelång på bra mat i juletider.

Nytillkommet sedan jag bytte matinriktning är keso ala malta, janssons på rättika, chokladdoppade nötter och ischoklad på riktigt mörk choklad annars skulle jag säga att grunden är väldigt lika förut, det blir bara väldigt mycket mindre knäck och skumtomtar för just mig…

Några små råd inför julbordent:

Visst handlar julen mycket om mat men ännu mer om gemenskap, den kan ju inga skumtomatar i världen ersätta. Julen blir julig även utan knäck, jag lovar! Njut av maten du äter i fulla drag, dvs ät långsamt och riktigt smaka på varenda tugga så hinner du hinner du känna när du är lagom mätt och tänk på allt du får äta istället för det själv har gjort ett val att avstå ifrån för att må så gott du bara kan!

17 svar till “Julen, en utmärkt mathögtid

  1. Jag är nog av de få i hela världen som inte är så förtjust i julmat. Köttbullar och julskinka i all ära men sen då..?

  2. Ja visst finns det mycket god mat i jul! (annars med) men det finns ju så mycet annat gott! har köpt din kokbok o tänkte prova en del nya recept. Fast gubbe o alla barnen vill ju ha det vanliga.Men lite nytt ska jag nog lura i dom!!! Skumtomtar var min favorit med ! men när jag smakade en häromdan så smakade de inte så gott som jag mindes! så smaken har ändrats en del… hoppas du får en fin jul. marina

    • Ja smaksinnet ändras jättemycket efter en tid med den här maten, det är som att smakerna plötsligt är mycket renare nu och jag uppskattar det verkligen! Jag önskar dig en jättehärlig jul med!

  3. Mycket roligt att läsa dina tips! Fortsätt med sådana, det ger oss andra kraften och inspirationen att orka härda ut 🙂 God Jul till dig 😀

  4. Ser fram emot receptet =) Tänk stog i 3 timmar o gjorde massa godis i gpr men inte ett dugg sugen.Dock vart de lite ischoklad åt mig som jag kan mumsa på =) Men riktigt mörk choklad o chili =) Suget efter knäck o sånt finns inte, speciellt när man ser att vågen nu står på 93,8 kg vilket betyder minus 12,2 kg för min del =) sånt om något peppar! Tack för att du är en inspiration för mig och många andra =)

  5. Jag sörjer både knäcken och skumtomtarna ( mest tomtarna) men vet att om jag pausar över jul vet jag inte när pausen kommer att sluta. Det går inte, jag har INGEN kontroll över sockertrollet, absolut ingen. Men samtidigt som det är en sorg så finns det en hel del jäklar anamma, det får bli promenader istället för skumtomtar! God Jul!

  6. Visst är det underbart! Massor av gott och nyttigt att välja på! Ett recept på keso àla Malta också, kanske… ; )!?
    Kram och tack!

  7. Du har en underbar sida,, denna ny är verkligen skön, enkel och lätt att läsa. Jag har absolut ingen längtat till allt det söta, tänka sig att jag för första gången tackar nej,, och njuter av det. Sen sockerberoendet försvann mår jag väldigt bra. Det är som du säger riktig mat, som mättar. Jag känner mig så stolt över mig själv, och det ger en sån aha upplevelse. Den ska jag behålla. Strikt LCHF.. längtar även tills det nya magasinet om detta kommer ut i februari.. Många välgångskramar Cecilia

  8. Usch, nu fick jag dåligt samvete…jag ramlade dit direkt när vi kokade knäck igår, tog först en och sen en till och sen…skumtomtar med! Så är det, det går inte tro att man klarar att ta ”bara en”. Men, jag har sagt att jag tar ett litet break över julen men sen jäklar ska jag köra igång igen ordentligt 🙂 Då har man ju våren att se fram emot!

  9. Oh kan jag få recept på hur du gör jansson på rättika? har nämligen köpt hem det för o testa!

Lämna en kommentar