Mellanmål deluxe

Två kesoplättar med dill som blev över efter en lunch med philadelphiaost och rödlök emellan, mmm!

(Kesoplättarna gör du enklast i ugnen, 200 grader i ca 10 minuter.

2 ägg

250g keso

1 msk dinkelmjöl eller ½ dl riven ost

2 msk dill

Örtsalt och grovmalen svartpeppar

Mixa med mixerstav opch klicka upp på bakplåtspapper)

42 svar till “Mellanmål deluxe

  1. Pingback: Annas goda kesoplättar… | Tips, tricks & trivialiteter

  2. Pingback: Annas goda kesoplättar | Konsten att finna...

  3. Camilla Persson

    Skulle testa kesoplättar men jag måste ha minst 4 ggr så mycket mjöl för att få en fast form annars är det som sås?? Har testat att inte mixa då gick det bättre men just nu mixade jag för att se om de blev bättre men som sagt..sås. =)

  4. Hej Anna,

    Fick tips på kesoplättar via din blogg och din bok. Idag gjorde jag en dubbel sats naturella kesoplättar, hade den i en plåt med höga kanter, gräddade i ugnen så att den blev fast och använde sedan som pizzadeg – oerhört smarrigt!

    Hoppas du får en skön helg.

  5. Hej Plättarna ser så fina ut, men att få dom så verkar en konst. När jag gör i ugnen flyter dom bara ut till en stor ”massa”, samma i stekpanna. Jag har ost istället för dinkel. Skall man röra med mixerstaven länge? Skall smeten stå ett tag? Tack för alla inspirerade texter och bilder.

    • Hej! Tack själv för att du läser och kollar mina bilder! 😀
      Ja, mixa dem ordentligt! Väljer du ost istället för en liten skvätt mjöl så blir de inte riktigt lika höga. Det är ingen större mening med att låta dem stå utan mjölet som annars hade mått bra av att få svälla lite. Du kan prova att vattna av keson lite i en sil innan du mixar för att få plättarna fastare.

  6. Hej Anna!

    Jag gjorde plättarna med dill,gräslök och basilika i och sedan bredde jag philadelfiaost med tomat och pesto på och hade en skiva kalkon i mellan, det var mums och barnen gillade det med.
    Tack för all inspiration som du ger.

    Kramar Martina

  7. Vill först o främst tacka för en jättebra blogg! Jag är inne på min andra vecka med lchf kost o de första dagarna gick jag ner 1.1kg, men nu går jag upp igen! Det känns ju inte speciellt roligt! Jag har verkligen gått igenom vad det kan bero på men jag måste ju ha missat nåt, har du några bra tips o råd att ge? Har läst att vissa får negativ viktnedgång av mejeriprodukter men de flesta recept innehåller grädde, creme fraiche mm. Tack på förhand!

    Mvh Linda

    • Hej! Grejen med grädde är nog att det tyvärr är lätt att äta för mycket av det för många. Prova att äta lite långsammare, njuta lite mer under tiden och se om det räcker lika bra med lite mindre portioner då?

  8. Mmm det såg väldigt gott ut!
    / Kram Ida

  9. Men, jag har aldrig provat dem i ugnen. Bara stekt… Kanske är enklare i ugn när jag väl tänker efter! Ska ätas ikväll… har en klick philadelphia som ligger o väntar på mig hemma

  10. Det där såg utomordentligt gott ut! 😀

  11. Plättarna ser verkligen helt mumsiga ut men är de verkligen smalkost??????????

  12. Om man byter osten mott en klick gräddfil och slänger på lite svart rom så blir det en langos nästan! Mums det är med kesoplättar!=)

  13. Hej!
    Varför ska man mixa blandningen, kan man inte bara röra ut keson med äggen? Eller blir smeten för tunn då (min blev det nämligen men så uteslöt jag mjölet också men hade i ost.)?

  14. Hej Anna,
    tack for en fantastisk blogg.
    har en fraga till dig. laser pa manga LCHF siter att det racker for en del att bara ta ett glas vin, eller en ol till maten sa gar de direkt upp 2 kg, osv. detta skrammer mig lite nar det galler att borja med lchf och oka pa fettmangden sa mycket. har du samma erfarenheter? anledningen till att jag vill borja med LCHF ar att jag fick graviditetsdiabetes, och nu 8 manader efter sa borjar det komma tillbaka, och GI funkar inte / hojer sockert for mycket.
    Tack pa forhand!

    • Tack själv!
      Det har inte hänt mig och jag kan då ta både två och tre glas vin vid rätt tillfälle. Rimligheten säger ifrån, det måste ligga mer än så bakom 2 kilos viktökning tycker jag.

  15. I stekpanna på låg värme med lock blir jättbra.
    Går att krydda med vad man vill, jättegott!

  16. Martina i Finland

    Hej Anna
    Jag har streckläst din bok och nu kört på LCHF kost fullständigt. Jag gick ner 2kg den första veckan och är så lycklig 🙂 Dessutom mår jag finfint 🙂
    Idag har det dock kommit en motgång. Jag har hjärtfel och besökte idagmorse sjukhuset för magnetröntgen. Jag fick inte äta innan, så jag var väldigt hungrig när jag var klar. Hade 1 ägg och 1dl nötter i bilen, som jag åt på vägen hem. Nu på kvällen har jag dock fuskat. Jag har ätit 4 bitar vanlig mjölkchoklad och nästan en hel påse Nallechips från Lidl. Jag har så dåligt samvete nu, det gick ju så bra. Fattar inte riktigt vad som hände, jag hade inte ens nåt sug. Det var förmodligen känslomässigt eftersom jag gått igenom en hel del tuffa saker idag.

    Tror du det är kört för mig nu? Kommer jag att gå upp mina 2kg tillbaka? Jag kommer naturligtvis att vara på banan imoron igen, jag har veckomatlista som jag följt noga.

    Du är otroligt duktig.

    • Hej! Jag hoppas verkligen att du fick de resultat du önskade ang röntgen? Självklart är det inte kört för dig men låt bli vågen på en vecka eftersom de salta chipsen förmodligen får dig att dra på lite vätska. Tänk så här: om du inte hade påbörjat din resa redan hade det kanske hunnit bli fler påsar vid det här laget så du har säkert duckat undan en hel del ändå! Fortsatt lycka till nu!

  17. Hejsan! Nyligen bestämde jag mig för att publicera Sverigs samtliga bloggar om hälsa. Däribland ämnen såsom recept, näringslära, viktnedgång, träning, livsstil och sjukdomar. Eftersom din blogg passar in där så skulle jag gärna se att du registrerade den. Iden är att likartade ska hitta inspiration att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis är det helt gratis.

    http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

  18. De där Keso-plättarna måste jag ju bara prova att göra :).. Verkar riktigt mumsigt!

    Förresten, din blogg är otroligt inspirerande!!

  19. Har inte testat dessa ännu, men snart måste jag bara! Verkar enkelt och gott!

  20. Väger du 82 kg nu eller har du gått ner ytterligare några kg sedan sist du skrev om dig? Äter du några kolhydrater eller är det ren LCHF kost?

  21. Hej Anna!
    Jag blev inspirerad av receptet och gav mig på ett försök igår, men mina plättar blev inte så fina som dina 😦 De fick liksom aldrig färg och trots att de stod inne upp emot 15 min blev de inte riktigt fasta, så jag undrar om det kan vara så att du har varmluftsugn? Isf kanske jag ska testa ett högre gradantal och se om det blir bättre

  22. Låter fantastiskt gott! Måste testa göra dessa! Kan man steka dem som vanliga plättar?!

  23. Det ser verkligen jätte gott ut!

Lämna en kommentar